Projektid

 

 


Nordplus Adult projekt: Nordic-Baltic organizations unite to improve adult learners with dyslexia. NPAD-2023/10334

Põhja- ja Baltimaade organisatsioonide koostöö düsleksiaga täiskasvanud õppijate õppetöö parandamiseks.

Projekti toimumise aeg: 06/2023 - 05/2025 

Projekti maksumus on 55 360 eurot. Projekti koordinaatoriks on Leedu Learning Peculiarities Center Labyrinth, asutusest Center for Special Needs Education ja kontaktisikuteks Blazinskas, Darius, [email protected], Raminta Šimkutė, MYC LABIRINTAS , [email protected] . 

Projekti partneriteks on  4 riiki: Leedu (koordinaator), Läti (koostööpartner), Eesti (koostööpartner) ja Taani (koostööpartner). 

Projekti eesmärgiks on  

  • luua uus partnerlus ja koostöökogukond, kus aidatakse parandada düsleksiaga täiskasvanud õppijate õppimise kvaliteeti, 

  •  arendada õpetajate õppevahendite kasutamise pädevust, 

  •  aidata kaasa digitaalse õpikeskkonna loomisele, mis mõeldud düsleksiaga täiskasvanutele , 

  • jagada rahvusvahelist koostööd ja vahetada kogemusi tulemuste näol iga koostööpartneri riigis (TVTG  jagab väljatöötatud materjale Eesti teiste täiskasvanute gümnaasiumite ja Eesti Lugemisühinguga (https://www.lugemisyhing.ee/). 

Antud projekti käigus luuakse

  • e-juhised oluliste ressursside ja õpetamismeetodite kohta,
  •  antakse soovitused õpetajatele, kuidas saaks toetada düsleksiaga täiskasvanud õppijat õpiprotsessis, kuidas neid võimestada klassiruumis.
  • aidatakse õpetajatel/juhendajatel luua düsleksiasõbralikku õpet koos (teadvustatud) õppematerjalidega.

Eelkõige on fookuses täiskasvanud õppija suutlikkuse ja motivatsiooni tõstmine, parema õpikeskkonna loomine ning emotsionaalse tervise hoidmine. Viimase teadvustamine täiskasvanud õppijatele, kuna praeguses ühiskonnas on väga vähe räägitud düsleksiahäirega täiskasvanud õppijatest, eriti lugemis- ja kirjutamishäired.  Selliste inimeste vaimse võimed on samasugused nagu igal tervel inimesel ja võib juhtuda, et nad ei ole osanud kunagi nn oma erivajadust endale teadvustada. Pigem noorest east on saanud palju kriitikat ja arvavad, et on teistest kuidagi halvemad.

Senini  puuduvad usaldusväärsed praktilised juhised ning teadmised selle kohta, kuidas õpetajad eelnimetatud häirega täiskasvanuid peaksid õpetama. 

Loe lisaks Eesti Lugemisühingu kodulehelt ja artiklit Düsleksia-mitte ainult lastel (Õpetajate Leht) 

Järgnevalt ülevaade projektiga seotud 2023. aasta tegevustest:

  • 24.08.23  Koolitus TVTG õpetajatele "Lugemisraskus (düsleksia) nooruki ja täiskasvanueas", lektor Kadi Lukanenok.
  •  6.10.23 osalesime Vilniuses koostööpartnerite esmakohtumisel, loe lähemalt TVTG haridustehnoloogi blogist.
  • 30.10.23 rääkis düsleksia simulatsioonidest Kadi Lukanenok KUKU raadio pärastlõunasaates, kus simulatsioone läbib ja kommenteerib ajakirjanik Siiri Mihkels.

Ülevaade projektiga seotud tegevustest  2024.a:

  • 27.02.24 osalesime Kopenhaagenis teisel koostööpartnerite kohtumisel, loe lähemalt TVTG haridustehnoloogi blogist . Leia blogist kokkuvõte taani kohtumiselt, pidime vastama järgmistele küsimustele:
    • Mitut liiki erinevaid õpiraskusi on?
    • Missugused on olnud taani kogemused, õpetamismeetodid ja head praktikad?
    • Milline võiks olla meie arvates e-juhendi kavand?

 

7.09.24 toimus rahvusvahelise koostööprojekti  neljas kohtumine Tallinnas. Märkusena lisan, et kolmas kohtumine toimus maikuus Lätis, aga meie seal ei osalenud. 

Vahepeal jagati tulevase e-juhendi peatükkide teemad laiali ja enne Tallinna kohtumist saadeti 2-5 leheküljeline inglisekeelsed ülevaated projektijuhile Leetu. Rahvusvaheliselt kasutame Google Drive, kus igal projektiliikmel on vaba juurdepääs. Peatükid on kujunenud mahukamateks, kui algselt plaanitud. Aga loodud tekste ei lühendata, vaid jätkatakse peatükkide täiendamisega. Viimistlemist ja kooskõlla viimist vajab sõnavara ja viitamine.

Tallinnas algas kohtumine ülevaatega toimunust partnerorganisatsioonides ja erinevate riikide hariduselust laiemalt. Eesti pool tutvustas täiskasvanuharidust üle Eesti. Saime näidata uut Lugemisühingu lehel olevat Düsleksia lehte https://www.lugemisyhing.ee/dusleksia/, millega võiksid kõik vabalt tutvuda.

Vestluste käigus saadud ja vahendatud informatsiooni hinnati kõrgelt, hea ülevaade partnerriikides toimuvast hõlbustab omavahelist suhtlust ja selgitab partnerite olukorda kodus: Lätis ja Eestis on fookuses üleminek riigikeelsele haridusele, palju on sarnast.

Lõpuks sai selgeks, kuidas  tõlketekstides peaks kasutama väljendit inimese kohta, kel on düsleksia. Näiteks lihtsalt „düsleksik“ või  „düsleksiaga inimene /õppija“. Leppisime kokku, et iga partner esitab ühe juhtumi, mis lisatakse kohanduste peatükki ja tekstisisesel viitamisel kasutada joonealust viitamisstiili ning kasutatavate allikate ilmumisaeg ei ole piiratud.

Sellised kokkulepped on väga olulised, sest kõik ingliskeelsed tekstid tuleb tõlkida ühtse arusaamise järgi leedu, läti, taani ja eesti keelde.

 Kõige olulisem Tallinna kohtumise juures oli see, et viimistletud peatükid esitada Google Drives hiljemalt 20.12.2024.

Järgmine 5.kohtumine toimub Kopenhaagenis 27.11.2024.

Täpsem info 

Sirje Klaos, [email protected] 

Ilona Opaal, [email protected]  


Nordplus Adult project: Nordic-Baltic organizations unite to improve adult learners with dyslexia. NPAD-2023/10334

Cooperation between organizations in the Nordic and Baltic countries to improve the education of adult learners with dyslexia.

Time of the project: 06/2023 - 05/2025

The cost of the project is 55,360 euros. The coordinator of the project is the Lithuanian Learning Peculiarities Center Labyrinth, from the Center for Special Needs Education, and the contact persons are Blazinskas, Darius, [email protected] and Raminta Šimkutė, MYC LABIRINTAS, [email protected].

The project partners are 4 countries: Lithuania (coordinator), Latvia (cooperation partner), Estonia (cooperation partner) and Denmark (cooperation partner).

The aim of the project is:

  • create a new partnership and collaborative community to help improve the quality of learning for adult learners with dyslexia,
  • develop teachers' competence in using teaching aids,
  • contribute to the creation of a digital learning environment for adults with dyslexia,
  • to share international cooperation and exchange experiences in the form of results in each partner country (TVTG shares the developed materials with other adult high schools in Estonia and the Estonian Reading Association (https://www.lugemisyhing.ee/).

In the course of this project, the following is created:

  •  e-guides about important resources and teaching methods,
  •  recommendations are given to teachers on how to support an adult learner with dyslexia in the learning process, how to empower them in the classroom.
  •  helping teachers/instructors to create dyslexia-friendly learning environment with (aware) learning materials.

Above all, the focus is on increasing the capacity and motivation of adult learners, creating a better learning environment and maintaining emotional health. Awareness of the latter for adult learners, as in today's society very little has been said about adult learners with dyslexia, especially reading and writing disorders. The mental abilities of such people are the same as those of any healthy person, and it may happen that they have never been able to realize their special needs. Rather, they have received a lot of criticism from a young age and think that they are somehow worse than others.

So far, there is a lack of reliable practical guidelines and knowledge about how teachers should teach adults with the aforementioned disorder.

Read more on the website of the Estonian Reading Association and the article Dyslexia-not only for children (Teachers' newspaper in Estonia – Õpetajate Leht)

Below is an overview of the 2023 activities related to the project:

  •    24.08.23, Training for TVTG teachers "Reading difficulty (dyslexia) in adolescence and adulthood", lecturer Kadi Lukanenok.
  •     6.10.2023, we participated in the first meeting of cooperation partners in Vilnius, read more on the TVTG educational technologist blog.
  •    30.10.23, Kadi Lukanenok spoke about dyslexia simulations in the afternoon program of KUKU radio, where journalist Siiri Mihkels goes through the simulations and comments.

More information

Sirje Klaos, [email protected]